CookingTUNES: Marcus Berggren aka Gonzo eller Den lilla Oron

12071356_10206793529348261_1234912684_nGenom CookingTUNES förser Gatumat dig med nice musik att lyssna på när du lagar mat. Listorna är sammansatta av intressanta personer som driver någon typ av kulturellt projekt Gatumat vill uppa. 

Nu är det snart dags för Gatumats stora PIZZAPARTY där du bjuds på den perfekta pizzan argentina style som jag valt att kalla Dödsdansen. TIll detta pizzaparty har jag bjudit in exilgöteborgaren Marcus Berggren aka Gonzo och Den Lilla Oron för att ge oss den perfekta playlisten med CookingTUNES att lyssna på när vi tillagar vår egen dödsdans.

Om du inte redan är bekant med Marcus Berggren presenterar jag honom bäst genom att säga att han är en storm av ord, bilder och idéer. Han är en allkonstnär som använder alla tillåtna medel för att uttrycka sig. Hör du honom inte i podden Gonzo hittar du honom bakom de skrivna orden och de uttrycksfulla teckningarna på Djungeltrummanbaserade bloggen Den Lilla Oron. Idag ger jag dig chansen att lära känna honom lite mer på djupet.

För Marcus började allt i Kungälv som han beskriver som en charmig parkeringsplats med ett gäng radhus några mil utanför Göteborg. Först försökte han passa in och spela innebandy som alla andra men när han hittade musiken, tecknandet och det skrivna ordet lades snabbt innebandyklubban på hyllan och istället spenderades tiden med att fundera på vilket förlag som skulle få publicera hans serieteckningar när han blev stor. Valet av kulturen framför sporten var självklart och han har aldrig funderat på att vända tillbaka.

”Som barn var jag ungefär som nu: lugn på ytan men under den så pågår en ständig MMA-fight mellan loch ness-monstret och den lilla sjöjungfrun, så att säga.”

Som följare av Marcus blogg ”Den lilla oron” är det uppenbart att denna fight fortfarande pågår och troligtvis är den stora bränslekällan till den oändliga ström av kreativitet som strömmar ur honom.

12071343_10206793529268259_593331739_n

”Jag har alltid haft många idéer och drivit många kreativa projekt och var idéerna kommer från vet jag inte men jag har valt att hänge mig åt dom för att slippa tänka. Så fort jag börjar tänka blir det jobbigt. Då blir jag som åsnan i Nalle Puh och jag ville mycket hellre vara Tiger”

Allt jag gör är bara känsla. Det går av sig självt. Hundra procent hjärta. Noll procent hjärna. Ibland blir det svindåligt men det gör mig faktiskt ingenting.

Det är såklart ett medelklassprivilegium: jag vet att ingen någonsin kommer att tvivla på att jag kan äta med kniv och gaffel så därför kan jag inte låta bli att bajsa på tallriken. För att förvirra.”

Som 13-åring såg han poeten Daniel Boyacioglu göra en soloföreställning som fullständigt golvade honom. När han idag tittar tillbaka på vad det var som fick honom att börja tro på sitt eget skapande så är det denna föreställning han ser som någon slags startpunkt. Idag är han 25 år och beskriver själv som en allkonstnär som är halvbra på en massa saker men inte expert på något.

”Hela min identitet bygger på att jag är helt övertygad att om jag skulle få en budget till tex en film så skulle jag spränga era hjärnor. Det finns ingen tvekan i mitt hjärta. MINDBLOWING SHIT skulle bara rinna ur mig.”

Att hans hjärta slår för kulturen går inte att ta miste på. Oberoende av fråga besvarar han dem med en fullt flammande brandfacklor i kulturens tjänst. Orden flyger ur honom och intervjun känns många gånger som en spoken word föreställning

”Det enda man kastar pengar på är saker som kan skapa mer pengar. Men vad fan är det värt? Det är ju bara fler hemmagjorda papperslappar. Kultur kan ju förändra på riktigt. Göra oss hela. Jag börjar gråta varje gång dom bygger en ny jättearena. Så jag gråter rätt ofta. Det är helt galet att slänga så mycket pengar på att fulla män med tråkiga jobb ska få skrika ut sin frustration i 2 x 45 minuter. Hade man lagt samma pengar på att ungdomar i förorten fick hålla på med musik, film, dans, vad dom vill med bra lokaler och ledare så hade resultatet blivit enastående. Istället ska några jävla djurgårdare få puckla på en gaisare på en nybyggd svindyr parkeringsplats. Usch.”

12067856_10206793529308260_130276316_nFör att gå lite djupare in på Marcus skapande beskriver han själv att han har två tydliga sidor som han själv kan se. Den ena är ”smygpretto” och vill skriva romaner och diktsamlingar. Detta samtidigt som den andra delen av honom älskar det barnsliga och riktiga sjuka i tillvaron och gärna skriver pubertala skämt om tillvarons mest absurda ting. Drömmen är att hitta verktygen för att sammansmälta dessa två i en perfekt kombo och spruta ur sig mästerverk efter mästerverk.

Den kreativa processen är inte on and off utan istället som ett konstant flöde. Finns det bara tid kan han sätta sig ner när som helst och börja skapa.

”Jag blir väldigt inspirerad av inkompetens: att någon som inte kan riktigt försöker sitt absolut allra bästa. Och gör det som om det gällde livet. Helst ska det gälla livet. Där i ligger stor konst i mina ögon. Teknisk briljans hör hemma på Chalmers om du frågar mig.”

Som ni nog har förstått vid det här laget är Marcus en person som är i konstant rörelse och som ständigt har något nytt och intressant på gång. När jag ställer frågan kring vad han har på gång just nu får jag som förväntat en storm av idéer, planer, skisser om allt mellan himmel och jord.

”Jag har övergett journalistiken för fiktion och skriver på två olika filmmanus: en komediserie och en dokumentär. Jag letar ständigt efter nya partners som gett upp alla alla tankar på att någonsin bo i radhus och äta kassler. Det är viktigt att hitta sådana som kan gå in i den här drömbubblan med en. Jag kan bara umgås med folk som är beredda att vara i drömmen med mig. Det är sjukt osympatiskt egentligen. Jag är som en Alzheimers-patient där alla måste spela med i min drömvärld för att jag inte ska bli förvirrad.
Annars har jag precis spelat in en musikvideo åt Göteborgsbandet Humörsvängningar som jag ska klippa i dagarna. Jag skriver också på ett humorprogram åt P3. Så det är massor att göra men inga pengar. Det är så det ska vara antar jag. Jag är öppen för förslag och rätt billig också ska tilläggas, men det kan ändras så passa på investera i mig nu.”

Avslutningsvis kan sägas att Marcus Berggren släpper sin första EP ”Hökens gata hustler” någon gång nästa år så håll ögen och öron öppna. Den kan inte bli annat skitbra.

Marcus rekommenderar

Mjölk
Är mjölk mat? Jo, men typ. Det dricker jag litervis om dagen. Komjölk ska det vara och det är ju inte helt PK men jag gillar att utmana samhällets konventioner.

Åsa Söderqvist – Musik
Kompromisslöst! Hemmagjort! Helt fantastiskt!
https://soundcloud.com/sa-s-derquist

Humörsvängningar – Musik
Göteborgs bästa band sedan gammalt. Ska släppa en skiva snart. Jag tycker att man ska reppa lokala band. Jag hatar all modern popmusik å stora skivbolag å sånt helvete.
https://humorsvangningar.bandcamp.com

Asta Olivia Nordenhof – Det enkla och det ensamma – Diktsamling
Diktsamling av en ung dansk tjej. Okonventionell och handlar om hennes döda föräldrar… tror jag?

Monkinodraw – Blogg
Den enda bloggen som jag pallar att läsa. Som ett litet Hogwarts av depression, konst och girlpower.
http://blogg.djungeltrumman.se/monkinodraw

Det Grymma Svärdet -Tidskrift
En alternativ tidskrift om alternativ kultur som egentligen är utformad som ett fanzin. Första gången jag läste den var det som att möta gud. När jag har blivit publicerad i den så går jag i pension.

The Devil And Daniel Johnston – Dokumentärfilm
American movie – Dokumentärfilm
Bägge är dokumentärer om kreativa genier från rövställen i USA som kämpar för att nå ut med sina grejer.

Francesca Woodman – Konst
Såg hennes utställning på Moderna. Skönt att hon motbevisade min tes om att fotografi borde nervärderas från ”konstart” till ”fysik”
http://www.artnet.com/artists/francesca-woodman

Gummo – Dokumentärfilm
Blev så inspirerad att jag skrev ett filmmanus samma natt

Länkar till Marcus projekt

Blogg: Den Lilla Oron
Podd: Gonzo

Kommentera

