CookingTUNES: Sunjatha Conta aka Sune

Sunjatha

Foto: Olle Enqvist

Genom CookingTUNES förser Gatumat dig med nice musik att lyssna på när du lagar mat. Listorna är sammansatta av intressanta personer som driver någon typ av kulturellt projekt Gatumat vill uppa. 

Nu är det inte många dagar kvar till vårt vegokalas där den gröna burgaren, som jag valt att kalla THE GREEN DUCK, står på menyn. Som kronan på verket på denna gränslösa fest har jag bjudit Malmös finest – Sunjatha Conta aka Sune för att ge oss den perfekta playlisten med CookingTUNES att lyssna på när vi tillagar vår gröna anka.

”För mig är matlagning väldigt rogivande så jag försökte välja låtar som jag tycker om och som speglar det.  Precis som med mat så gillar jag när känslan lyser igenom.”

Lever du dina dagar Malmö har du troligtvis inte kunnat undgå Sunjatha Conta aka Sune som just nu dyker upp så gott som överallt. Står han inte bakom micken i Malmös egna RnB/disco/sväng-stoltheter Urban Ninjas så spelar han skivor på ”räddningen mitt i veckan” som också går under namnet S.O.S – It´s Wednesday på restaurangen Söder om Småland.

Lever du inte dina dagar i Malmö eller av någon anledning ännu inte känner till denna artiga, välklädde och stilige unga man  är det på tiden att du stiftar bekantskap med honom. Så vi tar det från början.

Sedan födseln har Sune trampat malmöjord. Uppväxten i Rosengård präglades av nyfikenhet och musik varvades med basket, tv-spel, film och superhjältar. Med en pappa som spelade musik och skivor på Malmös klubbar under 80- och 90-talet var hemmet alltid fullt med skivor att fingra på och genom pappan fick det växande musikintresset ständigt näring men det var först i 20-årsåldern som intresset för musik antog formen av skapande.

”När min vän Saman startade ett band som hette iAH! och frågade om jag ville vara med så var det lätt att tacka ja. Antagligen det bästa beslutet jag tagit.”

Med iAH! påbörjades livet som musiker och det ena ledde till de andra så när några andra kompisar som hade en klubb frågade om han inte ville hänga på och spela lite skivor blev svaret även denna gång ja. Efter lite övande i tryggt sällskap på sina vänners klubb var han med och startade klubben Ninja Nights. För några år sedan startades även bandet Urban Ninjas som idag är ett av Malmös bästa liveband och beskriver sin musik som RnD – Rytm and Dance.

”RnD är blandning av RnB och disco. Det mesta är gjort för att kunna dansas till. Vi tar det bästa från discoeran och sätter vår egen prägel på det. Det är lite som att se världen genom ett discofilter, allting blir lite mer färggrant och glittrigt.”

Förra årets släppte de sitt egenproducerade debutalbum ”URBAN NINJAS” och allt från inspelning till släpp gjorde bandet själva och resultatet är något som Sune beskriver som en personlig höjdpunkt i sin musikaliska karriär som aldrig skulle varit möjligt att genomföra utan all hjälp de fått från kreativa vänner med allt från mixning, videoinspelning och grafisk utformning av merch. Albumet kommer under 2015 följas upp med en EP som just nu är under produktion. Som om inte det vore nog arbetar Sune också på solomaterial som han hoppas kommer att släppas på något sätt inom kort.

Som musiker och DJ spenderar Sune stora delar av sin vakna tid på Malmös restauranger och klubbar och är hoppfull om Malmös matscens framtid.

”Jag tycker det känns som att mat börjar bli viktigare. Michelin-stjärnorna som delats ut och nya beslut om food trucks kan nog också komma att öka intresset för god vällagad mat. Det är ju väldigt många nya ställen som öppnat och gör det väldigt bra med ännu fler på gång. Samtidigt så blir kedjorna allt mer påtagliga och en ständig påminnelse om den gentrifiering som pågår i många områden.”

Sune rekommenderar

Calabass – Restaurang (Malmö)
Jag har själv rötter i Gambia och har länge saknat en Västafrikansk resaurang och Calabass levererar varje gång.
http://www.calabass.com/

Söder om småland – Restaurang (Malmö)
Jag uppskattar deras koncept med lokala smaker både i form av mat och öl. Allting är närproducerat och kocken har verkligen lyckats skapa annorlunda och vällagade menyer. Deras öl sortiment gör det hela ännu mer spännande och tanken är att vi ska ha en öl till specialpris varje onsdag. Jag bjuder in en vän varje gång och vi spelar den bästaste musiken vi har att erbjuda. Missa inte heller Söder om Smålands Ölfester där de varje gång lyfter fram en lokal ölproducent och säljer deras öl till ett väldigt förmånligt pris.
Söder om Småland på facebook

Slajs – En rappa-med bok om pizza (Martin Ander/Kristoffer Malmsten) – Barnbok
Jag önskar att den här boken fanns när jag va liten
Läs mer om Slajs här

Loana Ibarra – Konst
Grym konstnär som ni borde kolla upp när ni får chansen
Loana på facebook

Pappas gata – Konst
Silversmed från Skåne
Pappas gata på facebook

Klippans Karaoke Cup – Play-TV
En fantastisk webbserie som ni inte får missa på svt play
Kolla på serien här

När jag frågade om Sune känner någon annan som driver ett kulturellt projekt som han tycker Gatumat ska uppa lyfter han fram artisten Jaja Saine från stockholm. Så räkna med att läsa mer om honom här på Gatumat inom kort.

Länkar till Sunes projekt

Urban Ninjas

Kommentera

