Gatumat intervjuad i Poppodden

Gatumat+Poppodden=sant

Ett fint samtal om vänskap, idoler, musik och kanske framförallt mat.

En ung man med trasiga kläder och en dröm om ett liv som rockstjärna kliver in på en skola för barn i åldrarna 1-16 år. För att finansiera sina rockstjärneambitioner har han tackat ja till att under ett antal månader vikariera som klassföreståndare för en mellanstadieklass. Den påverkan han kommer att ha på en av skolans elever är för honom okänd när han sätter sina fötter på skolgården. Inte heller när han lämnar skolan och lärarvikariatet bakom sig 6 månader senare har han den blekaste aning om att en av de elever han haft i sin klass kommer kontakta honom 15 år senare för att säga dessa ord.

”Jag tror jag minns allt du någonsin har sagt till mig. Jag minns varenda grej. När jag såg dig så bestämde jag mig med en gång, alltså första dagen tror jag. Jag ska bli exakt som den här killen. Jag ska sno allt, jag ska suga in allt han har att säga. Om du ser på mig idag, jag ser ut exakt som du gjorde när du var nitton. Jag är 25 år idag.”

Marcus som är killen bakom dessa ord är alltså en av eleverna i den klass jag under några månader var klassföreståndare för. Idag är han 25 år gammal och driver en av Sveriges största musikpoddar ”Poppodden” samt skriver bloggen ”Den lilla oron” på Djungetrumman.se.

För några veckor sedan kontaktade han mig med en fråga om jag ville medverka i hans podd och prata om mat och musik. Självklart tackade jag ja. Intervjun visade sig dock bli så mycket mer än ett samtal om mat och musik. Marcus hade väntat på att få träffa mig ända sedan dagen jag lämnade hans klassrum och den inverkan jag hade gjort på hans liv var något jag aldrig kunnat ana. Mötet blev en fin upplevelse för oss båda och intervjun blev å en sidan samtal om den kraft som uppstår när man möter människor som sätter avtryck i ens liv och å andra sidan ett samtal kring relationen mellan mat och musik.

Intervjun hittar ni nedan.

Poppodden – Gör mig till ett barn (intervjun börjar ca 15 minuter in)

Länkar:
Poppodden – Marcus podd
Den lilla oron – Marcus blogg

Kommentera

