Recept: Ssamjang – En Koreansk trolldryck

Ssamjang från sidan

Ssamjang är en Koreansk sås/paste som i mitt kök används allround

Umami, sälta, beska, sötma och syra – Allt i en pasta. Det är vad du får när du blandar ihop din Ssamjang. Med andra ord en egen liten trolldryck som kan rädda dig ur de mest svårlösta felsteg i köket. Kan det bli bättre? 

Om du funderar på att göra en Banh Mi, Bibimbap eller något annat från Asiens sydöstra delar är denna sås, enligt mig, ett måste. I Korea används den främst som tillbehör till bbq som traditionellt serveras i salladsblad. Jag tycker dock att användningsområdet är bredare än så. Med sin lite komplexa smaksammansättning, där misopastans umami och de rostade sesamfrönas lite beska smak står i centrum, är denna sås en riktigt smakförhöjare som bidrar med en ny dimension till din matlagning.

Första gången jag gjorde Ssamjang var som tillbehör till en Bibimbap och sedan dess har jag nästan alltid en laddning i kylskåpet. Användningsområdet är brett och i mitt kök används den till allt från smakförstärkare i grytor och marinad till dressing på burgaren eller mackan. Gör en laddning och ställ i kylskåpet så kommer du märka att du hittar användningsområden i alla möjliga och omöjliga sammanhang.

I sluten förpackning i mitt kylskåp håller denna pasta i flera månader.

Ingredienser:
0,5 dl doenjang (Koreansk bönpasta)
1 msk gochujang (Koreansk chilipasta)
1 stjälk hackad salladslök
1 hackad vitlöksklyfta
0,5 hackad gul lök
2 tsk honung
2 tsk rostade sesamfrön
2 tsk sesamolja

Gör så här:
Börja med att rosta sesamfröna i en torr stekpanna. De är färdigrostade när det börjar knäppa lite i pannan och fröna får en mörkare ton. Under tiden hackar du lök och vitlök. Blanda sedan samtliga i ingredienser i en skål. Blanda väl och smaka eventuellt av med lite salt.

/S

Kommentera

