CookingTUNES: Lautaro ”Laue” Cubilla

Selfie på Laue

Foto: Erik Bergman

Genom CookingTUNES förser Gatumat dig med nice musik att lyssna på när du lagar mat. Listorna är sammansatta av intressanta personer som driver någon typ av kulturellt projekt Gatumat vill uppa. 

Imorgon är det dags för den stora Argentinska ”Choripan” fiestan här på Gatumat. Vi har nu laddat med alla tillbehör vi behöver för att tillaga en KILLER CHORIPAN. Det enda som saknas är lite skön musik att lyssna på under tiden vi tillagar maten. Jag bad därför en av Malmös just nu flitigaste DJ:s och klubbarrangörer, den argentinskbördige Lautaro ”Laue” Cubilla, att sätta ihop en spotifylista med sköna CookingTUNES  som kan fungera som soundtrack till morgondagens matlagning. Själv beskriver han sina CookingTUNES så här: ”

”Jag har aldrig sett mig själv som en särskilt skillad kock men jag uppskattar tiden jag har framför spisen varje dag efter jobbet. Därför gjorde jag en spellista som speglar den typ av musik jag vill lyssna på när jag varvar ner och lagar min middag. Det ska liksom inte vara för ösigt men inte heller bakgrundsskval. En hel del rap såklart och så har alla låtar en matkoppling. Mycket njutning!”

Laues CookingTUNES får ni tillsammans med recpetet imorgon. I väntan på det har ni här en skön presentation av honom och hans olika projekt.

Genom flitigt DJ:ande är Laue idag en av Malmös mest eftertraktade DJ:s. Hans senaste bidrag till Malmös klubbvärld är klubben Huset på Babel och som om inte det vore nog att både arrangera klubbar och DJ:a så arbetar han också som radioreporter på Musikguiden i P3.  Där ger han oss, med lugn och karaktäristisk stämma, detaljrika porträtt av såväl up and coming artister som gamla hjältar inom framförallt hiphop, soul och RnB.

Musikintresset väcktes tidigt. Under uppväxten i Växjö spenderade han ohälsosamt många timmar framför MTV vilket resulterade i en stark kärlek till amerikansk kultur och då framför allt den afroamerikanska kulturen och dess musik. Efter många år av grävande i skivbackar, eller kanske framför allt på internet är han nu som ett lexikon när det kommer till soul, hiphop och RnB vilket  blir tydligt såväl i radio som när han står bakom skivspelarna på någon av sina klubbar.

Om du är intresserad av att uppleva honom live så är det till klubben Huset på Babel i Malmö du ska gå sista helgen i varje månad. Han kommer också det närmaste veckorna bland annat stå bakom skivspelarna när både Yung Lean och Beatrice Eli besöker Malmö. Är ditt sug trots detta inte mättat är det bara att hålla ögonen öppna för han spelar nästan varje vecka någonstans i Malmö.

Alla gäster som bjuds in för att sätta samman CookingTUNES för Gatumat ombeds också lämna lite kulturella tips. Här har ni Laues.

Manfreds – Restaurang (Köpenhamn)
Manfreds i Köpenhamn / Mitt senaste restaurangbesök körde jag här. Jag och några vänner spontanåkte ner till den Köpenhamn och drack öl. Sen bestämde vi oss för att köra en 7-rätters här. God vardagsmat gjort på närodlade råvaror och gott ekologiskt vin.
http://manfreds.dk

Klassresan – Podd
Mohammed El Abed gör djupintervjuer med intressanta kända och halvkända personer som på ett eller annat sätt gjort en klassresa och ”lyckats” inom sitt område.
http://nojesguiden.se/podcasts/klassresan

Tei Shi – Sångerska
En Buenos Aires-född sångerska och producent som numera har sin bas i Brooklyn. Hennes musik är en blandning av R&B och elektronisk pop.
https://www.facebook.com/teishimusic

Avslutningsvis frågar jag alla mina gäster om det känner någon annan som har ett kulturellt projekt som bör uppas på Gatumat. I Laues fall svarade han så här.

”Vill tipsa om min vän Sunjatha Conta som sjunger i bandet Urban Ninjas. Dom ska släppa en ny video till sin låt My System. Förutom sångare så är Sune som han kallas Dj och klubbarrangör också! ”

/S

Länkar till Laues projekt: 
Babel Malmö
Musikguiden i P3

Kommentera

